Wednesday, July 15, 2009

Allah Ajarkan Kita Sesuatu

Assalamu'aikum...

Entry kali ni ana nak kongsi tentang perkara yang ana hadapi waktu hantar adik ana pergi sekolah dia. Mungkin semua orang pernah rasa, tapi apa-apa pun ana nak cerita juga =). Pagi tue dalam jam 7 ana hantar adik ana pergi sekolah. Biasanya ana guna jalan taman baru sebab lebih cepat sampai, biasa la budak tak sabar. Tapi ana berkira-kira juga kalau guna jalan taman baru mesti lambat keluar dari simpang yang ada sebab tiada traffic light plus memang banyak kereta beratur kat situ. So tanpa berfikir panjang ana pun guna jalan biasa-jalan skema, ana panggil untuk jalan tue, sebab ada traffic light yang kena tunggu lama. Bila ana dah sampai kat jalan biasa tak sempat ana nak pecut traffic light tukar warna merah, alaaaa kena tunggu lama 99saat. Tapi part yang paling sedey bila ana toleh kiri, ana tengok simpang yang keluar dari jalan taman baru yang ana nak guna tu tak ada kereta pun. Terfikir jap kalau la ana guna je jalan taman baru tadi kan sampai cepat sebab awal-awal tu ana memang dah bawa kereta ikut jalan tu. Lepas je 99 saat traffic light ana terus pecut dalam pada tu terlintas something dalam hati ana. Mesti ada sebab Allah takdirkan ana guna jalan skema...emmm...yup kesabaran.

Nampak macam remeh je kan. Kesabaran kena di ajar melalui tunggu traffic light dalam masa 99 saat. Tapi pengajaran tu datang dari siapa? Allah. Jelas pengajaran yang diberikan menunjukan Allah juga ingat pada kita. Kadang-kadang kita tak sedar setiap yang berlaku dalam kehidupan kita pasti ada ibrah dan hikmahnya, sekaligus supaya hambaNya sentiasa mengingati Dia. Ana yakin apa yang berkalu pada ana merupakan pengajaran dari Allah buat ana =) Ana sentiasa ingatkan diri sendiri kehidupan ummat islam tu bukan sia-sia pasti ada sesuatu yang berharga setidak-tidaknya supaya kita sentiasa mengingati Allah. Peringatan juga buat semua sahabat agar kita sentiasa mengingati Tuhan kita-Allah sebab Dia sentiasa mengingati kita.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda(kebesaran Allah) bagi orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah engkau menciptakan semua ini sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.

Ali 'Imran (3): 190-191

Sumber:
  • Al-Quran tafsir
  • Diri sendiri ;)


No comments:

Post a Comment